ישראל נחשבת ל Startup Nation בה ישנם יזמים וסטארט-אפים מוצלחים המצליחים למשוך את המשקיע האידיאלי ולשרוד את משא ומתן המפרך עד לסיום העסקה מיוחלת. אולם, עדינו ישנו מכשול בדרך וכל סטארט-אפ חכם צריך לעבור והוא בדיקת תהליך הנאותות המוודא את יושרו של הסטארט-אפ על כל תחומי העסק והצוות המפתח שלו.
איך סטארט אפים חכמים שורדים את בדיקת נאותות המשקיעים?
בדיקת נאותות, בשל היותה דורשת ביקורים בעסק, דיונים לא פורמליים עם חברי צוות המפתח, ספקים, שיחות עם לקוחות קיימים ופוטנציאליים, נדרשת היערכות מסוימת לבדיקת הנאותות. כיצד סטארט-אפים חכמים שורדים את בדיקת נאותות המשקיעים?
ראשית כל, וודאו כי כל הצוות שלכם מעודכן בתוכנית, כך שזה יכול להתחיל מהמנכ"ל יפיץ את המסמך הנוכחי של תוכנית העסקית לכולם, מסמך הכולל את כל התהליכים העסקיים המתועדים והמשולבים. שנית, קחו את הזמן לבחון ולפתור כל הסחת דעת של בחירת כוח האדם. משמע, על כל סטארט-אפ מוטלת האחריות לעדכן את המשקיע בשלב מקודם במידה וייחולו שינויים, שינויים עתידיים העלולים להתבצע, סכסוכים שונים העשויים אשר עשויים להתגלות במהלך התהליך של בדיקת הנאותות. יותר מכך, חשוב לוודא שכולם מפרסמים באופן מדויק את תפקידם עם ההפעלה בפרופילים השונים, קורות החיים והפניות למדיה החברתית. לאחר מכן, יש להעביר את הנעשה ולהסביר על כך לכל הצוות על מנת להימנע מהפתעות לא נעימות מצידו של הצוות. לכן, מומלץ מאוד שתהיו זמינים עבור מענה לשאלות לא ברורות או בקשות, היו סבלנים והסבירו את הצדדים החיובים והשליליים בתהליך של ההשקעה החיצונית. בהזמנות זו, בשלב כזה כדאי לאמת את שביעות רצונם ותמיכתם של הצוות בסטאט-אפ שלכם ופתרון אותו אתם מציעים. כמו כן, כאדי לפתור את כל הנושאים הפתוחים אשר אינם ניתנם לפתירה באופן מיידי וליידע על כל הפרטים באופן יזום למשקיעים בעזרת תוכנית פעולה. כך בהתבסס על גודל של ההשקעה, הצגת המסלול הקיים ותהליך של בדיקת הנאותות אשר עשויה להיערך מספר שבועות או חודשיים.
כיצד לבצע בדיקת נאותות עצמית לפני בדיקת הנאותות של המשקיעים
בבדיקה העצמאית שתערכו כדאי שתוודאו את סקירת אנשי המפתח בסטאט-אפ שכלם משום שהמשקיע יכול לשוחח עם כל אחד מאנשי צוות המפתח ולעקוב אחר הפניות ומקורבים שונים קודמים על מנת לאמת את הרקע, המחויבות והניסיון שלהם לעסק. כמו כן, סקירת כוח אדם הינה נמצאת בין סדרי העדיפויות הגבוהה ביותר בבדיקת נאותות אצל המשקיעים. בהקשר למצב הפתרון, המשקיעים מחפשים בעיות באיכות או תכונות המוצר הנוכחי תוך הקפדה על בחינת המוכנות או הבשלות הטכנולוגית, התקדמות פיתוח הנוכחית ובחינה של שביעות הרצון מלקוחות עם מוצריכם הקודמים. קחו בחשבון שייבדקו גם רמות הייצור והמלאי.
בנוסף, בחנו את סקירת ההזדמנות והפילוח שלכם בשוק זהו קריטריון מרכזי עבור הזדמנות גדולה להשקה טובה ומוצלחת. בעת האבחון השוק והתחרות, התבססו על כל השינויים האחרונים במגמות, בתנאים הכלכליים וסיוע של נתוני משוב מלקוחות. חשיבות זו נובעת משום שמשקיע חכם יבצע את העסקה הסופית בהתאם לשוק חסמי הכניסה, תחרות בשוק, דמוגרפיה ורגישות למחירים, ולכן כדאי לבצע הערכה עצמאית של התחזיות הכספיות שלכם מראש.
בסופו של דבר, זכרו כי סטאט-אפים חכמים שורדים את בדיקת נאותות המשקיעים ומצליחים בזכות המפתח של כנות ויושרה, גילוי נאות ללא הפתעות לפני ואחריי ההתחייבות.